Meer bewegen

Oei! Ongeveer één op de zeven kinderen is te zwaar. Een gezond gewicht is belangrijk om gezond op te groeien. Dat kan door gezond te eten, maar ook door voldoende te bewegen. Het liefst spring en ren ik de hele dag. Wist je dat kinderen van 4 tot 18 jaar elke dag een uur moeten bewegen? En voor iedereen, dus ook papa’s en mama’s geldt: niet te veel zitten én voldoende slapen.

Veel mensen en kinderen zijn al lekker in beweging. Maar het kan altijd beter. Ben heeft een paar cijfers* op een rijtje gezet:

  • 12% v/d kinderen heeft overgewicht. 2,7% heeft zelfs ernstig overgewicht

  • 56% v/d kinderen voldoet aan de dagelijkse beweegnorm

  • 43% v/d kinderen kijkt 1-2 uur per dag tv en heeft meer kans op overgewicht


* Dit zijn landelijke cijfers. Bronnen: Volksgezondheid 2018, CBS 2016 en Gezondheidsnet.

Bewegen kan altijd en overal. Bijvoorbeeld op de fiets naar school of het werk, klimmen in de speeltuin of wandelen met de hond. Met deze leuke tips kun jij ook lekker buiten of binnen bewegen.

Buiten spelen



  • Het bos in. Het bos is een super hindernisbaan. Klim op een omgevallen boomstam en spring er van af, of kruip onder een laaghangende tak. Ren, spring en speel. Wat kom jij allemaal tegen om te klauteren en springen? En regent het? Niets leuker dan met laarzen aan flink door de plassen te stappen.

  • Help je (oudere) buurman of buurvrouw. Samen in de tuin klussen of boodschappen doen. Samen is leuker dan alleen en jullie zijn lekker in beweging.

  • Verzin je eigen spel en speel dit buiten of op school tijdens de pauze of. Bijvoorbeeld Brul van de vloer. Er is één leeuw (de tikker). Alle andere kinderen liggen op de vloer en de leeuw slaapt. Maar let op! Als de leeuw wakker wordt en brult moet je zo snel mogelijk opstaan en wegrennen, want dan komt hij jullie tikken.

  • Spreek met iemand af om samen te wandelen of fietsen. Dat kan ook om naar school of het werk te gaan. Dan begin je de dag al lekker actief en heb je de rest van de dag meer energie.

  • Ga samen touwtje springen. Bind een groot touw aan een lantaarnpaal of boom en verzin spelletjes. Bijvoorbeeld onder het touw doorlopen, inspringen, hurken, draai om enz.


Goed Bezig Gemert-Bakel - meer bewegen

Binnen bewegen



  • Leg een matje op de grond, schuif wat meubels aan de kant, zet jullie favoriete dansmuziek op en leef je uit! Pak er wat rammelaars bij of doe de limbodans!

  • Zet een speurtocht of hindernisbaan uit in huis. Zet een paar stoelen achter elkaar om onder door te kruipen, bouw een tunneltje met een oud laken, of gebruik een oud matras om op te springen. Maak de route samen met papa, mama, opa of oma. En laat ze meedoen natuurlijk! Dit kan ook buiten.

  • Verstoppertje kennen we allemaal, maar ook deze variant met de wekker? Verstop een kookwekker die op 1 minuut staat. Zoek de wekker en vind deze voordat die afgaat.

  • Welke bewegingen kun je allemaal doen met een ballon? Doe elkaar na en probeer ook de ballon zo lang mogelijk hoog te houden. We vinden het leuk om elkaar na te doen, dus probeer dat ook eens met andere bewegingen en daag elkaar uit.

  • Maak samen je eigen twister spel (knip cirkels uit gekleurd papier of uit wit papier en kleur de cirkels daarna in met verschillende kleuren, of krijt ze op de stoep). Speel daarna samen twister.


Maar niet alleen bewegen is belangrijk. Ook rusten en slapen. Wist je dat veel bewegen er voor zorgt dat je goed slaapt. En een goede nachtrust ook zorgt voor meer energie? Door voldoende te slapen komen je lichaam en hersenen goed tot rust, zodat je de volgende dag weer vol energie zit om naar school te gaan, te spelen en sporten. Ook zit je lekkerder in je vel en kun je je goed concentreren.

Wist je dat?



  • Je niet alleen met je hoofd leert, maar met je hele lichaam? Bewegen zorgt voor meer zuurstof in de hersenen waardoor er meer kennis opgeslagen kan worden.

  • Als je tijdens het leren beweegt, je concentratie beter is en je meer onthoudt?

  • Beweegmomentjes tijdens het voorlezen goed zijn voor de ontwikkeling van taal, verhaal begrip en de woordenschat van kinderen?

  • 80% van de kinderen vrolijk en blij wordt van vrij buitenspelen met andere kinderen?

  • Kinderen die in een groene omgeving wonen, minder vaak bij de huisarts komen?

  • Buitenspelen zorgt voor een sterk gebit en sterke botten. Dat komt door de vitamine D die je aanmaakt door het zonlicht?

  • Kinderen één uur per dag moeten bewegen om te voldoen aan de dagelijkse beweegnorm?

  • Kinderen die regelmatig buitenspelen, minder kans op overgewicht hebben?